CM
HOME사업부소개CM사업부CM라이브러리CM CM의 정의
일반적인 CM의 의미 ; 건설사업의 공사비절감(Cost), 품질향상(Quality), 공기단축(Time)을 목적으로 발주자가 전문지식과 경험을 지닌 건설사업관리자에게 발주자가 필요로 하는 건설사업관리 업무의 전부 또는 일부를 위탁하여 관리하게 하는 새로운 계약발주방식 또는 전문관리기법.
건설산업기본법에서의 정의(제2조 8호) "건설사업관리"란
건설공사에 관한 기획, 타당성 조사, 분석, 설계, 조달, 계약, 시공관리, 감리, 평가 또는 사후관리 등에 관한 관리를 수행 하는 것을 말한다. CMAA(미국건설사업관리협회) Construction Management is a professionnal management practice consisting of array of services applied to construction projects and through the planning, design, construction and post construction phases for the purpose of achieving project objectives including the management of quality, cost, time and scope. CM이 필요한 Project
CM의 계약방식에 따른 분류
1. CM for fee 또는 Agency CM(용역형 CM)
Construction manager는 설계 및 시공에 직접 관여하지 않으며, 건설사업 수행에 관한 발주자에 대한 조언자로서의 역할만을 한다.
CMAA의 정의
Agency CM is a profeessional servece that can be applied to all delivery systems where the CM acts as the owner's principal agent in the management of a construction profect or program, where the CM is responsible to the owner for managing the planning, design, construction and post construction phases, or portions thereof. the CM represents the interests of the project in its dealings with other construction professional, and with other private and public entities. The construction manager offers advice, uncolored by any conflicting interest, on such crucial matters as:
* Optimum use of available funds
* Control of the scope of the work * Project scheduling * Optimum use of design and construction firms' skills and talents * Avoiddance of delays, changes and disputes * Enhancing project design and construction quality * Optimum flexibility in contracting and procurement Comprehensive management of every stage of the project, beginning with the original concept and project definition, yields the greatest possible benefit to owners from Construction Management. 2. CM at risk(시공책임형 CM)
발주자와 합의된 계약 조건 하에서 Construction Manager가 시공자 역할까지 하면서, 그에 따른 이윤을 추구 할 수 있도록 하는 방식.
CMAA의 정의
At-risk CM is a delivery method, which entails a commitment by the construction manager to deliver the project within a Guaranteed Maximum Price(GMP). The construction manager acts as consultant to the owner in the development and design phases, but asl the equivalent of a generalcontrector during the construction phase. When a construction manager is bound to a GMP, the most fundamental character of the relationship is changed. In addition to acting in the owner's interest, the construction manager also protects him/herself. CM제도의 국내 도입배경
CM의 필요성
1. 기획·설계·시공 등 각각의 건설사업 참여자간의 COMMUNICATION 및 조정의 어려움.
2. 초기 단계의 계획수립 미비로 인한 공기지연, 사업비 증대, 품질 부실우려 등. 3. 계약관리의 미비로 인한 건설사업 참여자들로부터의 클레임 발생우려. 4. 인·허가 관련 법규의 분산 및 복잡화로 인한 행정적 처리 미흡. 5. 설계검토의 미흡으로 인한 VE 및 시공성 검토 미흡. CM의 적용 효과
건설사업 초기단계에서 CM적용을 통한 예상되는 문제점 및 낭비요소의 최소화.
설계이전 단계의 각종 인·허가 등 행정업무 대행 및 금융조달 등을 통해 성공적 사업수행 도모
설계단계에서의 VE와 시공성 검토를 통한 사업비의 절감
Fast Track을 통한 공사기간의 단축효과
단계별 전문분야별 관리를 통한 부실시공 방지 및 품질확보
건설사업 참여자간의 원활한 Communication 및 조정으로 발주자의 목표 달성
전문 단일 조직이 사업의 전 단계를 종합 관리함으로써 일관성 있는 사업진행이 가능
전문가 조직의 과학적 분석 및 평가를 통해 발주자에게 최선의 의사 결정안 제공
간설사업 참여자들로부터 발생 가능한 클레임의 최소화 및 분쟁 발생 시 주도권 확보
사업진행에 관한 정보를 발주자 및 참여자간에 실시간으로 제공
CM의 업무내용
1. 건설사업관리의 업무내용(건설기술관리법 시행령 제39조의 4)
1. 건설공사의 기본구상 및 타당성조사 관리
1의2. 건설공사의 계약관리 1의3. 건설공사의 설계관리 2. 건설공사의 사업비 관리 3. 건설공사의 공정관리 4. 건설공사의 품질관리 5. 건설공사의 안전관리 6. 건설공사의 사업정보관리 6의2. 건설공사의 준공 후 사후관리 7. 그밖에 당해 건설사업관리용역계약에서 정하는 사항
2. 건설공사 시행단계별 건설사업관리 세부업무내용(건설사업관리 업무지침 요약)
일반적인 설계 단계의 진행 절차와 CM의 업무
계약 단계와 시공 단계의 일반적인 진행 절차
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